Aktuelt call: Learning Tech 12
Call for papers: Learning Tech 12 – Læreren og læremidlerne
Læremidler spiller til stadighed en vigtig rolle i undervisningen i grundskolen og på andre uddannelsesniveauer. Der er på det seneste publiceret vigtige studier af læremiddelbrug i undervisningen, ikke mindst i nærværende tidsskrift, samt studier, der undersøger læremidler som artefakter og tekster.
I dette nummer af Learning Tech vil vi stille skarpt på forholdet mellem læreren og læremidlerne. Dette call betoner vigtigheden af at forstå betydningen af
- lærerens vilkår og erfaring for brugen af læremidler,
- de transformationsprocesser og interaktioner der foregår mellem lærer og læremiddel,
- lærerens brug af forskellige slags ressourcer i forberedelse, gennemførelse og evaluering af undervisningen.
Desuden ønsker vi at sætte fokus på følgende spørgsmål:
- Hvordan udvælger lærere læremidler?
- Hvordan bruger lærere lærervejledninger?
- Hvordan udformes lærervejledninger, så de bedst understøtter lærernes undervisning?
- Hvilken rolle spiller læremidler for lærerens undervisning?
- Hvad sker der, når en lærer transformerer et læremiddel til undervisning?
- Hvad kendetegner læreres brug og opfattelse af hhv. didaktiske, funktionelle og semantiske læremidler?
- Hvordan er samspillet mellem lærer og læremidler foregået på forskellige tidspunkter i historien?
- Hvilke forskelle og ligheder er der mellem læreres læremiddelbrug i forskellige lande og kulturer?
- Hvordan samarbejder lærere med andre om læremidler?
- Hvordan producerer og forbruger lærere læremidler?
- Hvordan differentierer lærere mellem og inden for læremidler til forskellige elever?
- Hvilken viden og kompetencer har lærere i deres valg, brug og evaluering af læremidler?
Vi modtager forskningsartikler, der præsenterer ny national eller international forskning baseret på empiriske studier eller teoretiske analyser.
Deadlines og praktisk information:
Bidrag på både dansk, norsk, svensk og engelsk er velkomne.
Abstract indsendes senest den 15. januar 2021 på denne mailadresse:
LearningTech@ucl.dk
Artikel uploades senest den 28. februar 2022 i
OJS på tidsskrift.dk. Her skal du registrere dig (hvis du ikke er det i forvejen) og derefter uploade artiklen.
Dobbeltblind peer review udføres i marts-april 2022. Rettelser kan laves med deadline for færdigt manuskript 15. juni 2022.
Learning Tech 12 udkommer september/oktober 2022.
Gæsteredaktion:
- Bettina Buch, docent, ph.d., Professionshøjskolen Absalon
- Thomas R.S. Albrechtsen, docent, ph.d., UC SYD
- Stig Toke Gissel, docent, leder af Læremiddel.dk, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Her finder du tidsskriftets guidelines og skabeloner.