I Danmark har vi et af de mest gennemdigitaliserede undervisningssystemer i verden. Dette kan ses som et resultat af en massiv indsats for at digitalisere læremiddelmarkedet gennem den statslige støtteordning med 50% dækning af udgifter til digitale læremidler (2012-17). Senest har PISA 2022 vist, at danske lærere inddrager digitale læremidler i stort omfang, og at Danmark befinder sig på en suveræn førsteplads i forhold til hvor meget tid eleverne bruger med digitale formater i skoletiden. Ifølge PISA 2022 bruger danske 15-årige digitale redskaber 3,8 timer i løbet af deres skoledag, mens gennemsnittet i OECD ligger på to timer. ICILS-undersøgelsen (International Computer and Information Literacy Study) fra 2018 viste, at danske elevers computer- og informationskompetence ligger i top i international sammenligning.
I Danmark som i andre lande har den stigende digitalisering medført debatter om fordele og ulemper ved brugen af digitale læremidler, om skærme fylder for meget i skolen og om en tilbagevenden til mere analogt baseret undervisning ville kunne tilføre noget fordybelse og koncentration.
Men hvad siger forskningen egentlig? Med dette call vil vi gerne invitere forskere til at give deres kvalificerede besyv med i form af empiriske funderende men også teoretiske og diskuterende artikler, der både kan kvalificere den offentlige debat og give indblik i konsekvenserne af henholdsvis digitale og analoge læremidler og tilhørende undervisningsdesigns for undervisning, læring, didaktik og uddannelse generelt. Herunder, men ikke begrænset til spørgsmål som:
Bidrag på både dansk, norsk, svensk og engelsk er velkomne. Vi modtager forskningsartikler, der præsenterer ny national eller international forskning baseret på empiriske studier eller teoretiske analyser.
Abstract indsendes senest den 1. marts 2024 til temaredaktionen:
Susanne Dau, sud@ucn.dk
Rasmus Leth Jørnø, rlvj@ucl.dk
Stig Toke Gissel, sttg@ucl.dk
Artikel uploades senest den 1. maj 2024 i OJS på tidsskrift.dk. Her skal du registrere dig (hvis du ikke er det i forvejen) og derefter uploade artiklen.
Dobbeltblind peer review udføres i juni-juli 2024. Rettelser kan laves med deadline for færdigt manuskript 1. august 2024.
Det forventes, at forfatter/forfattere selv sørger for grundig korrekturlæsning af manuskript samt at referencer overholder APA-style, 7th edition, og er opstillet korrekt.
Learning Tech 15 er planlagt til udgivelse i august 2024.
Temaredaktion:
Her finder du tidsskriftets guidelines og skabeloner.