Hvad der udgør kvalitet i undervisningen, er der flere bud på og det diskuteres vidt og bredt. Når man undersøger undervisningskvalitet, kan man anlægge forskellige perspektiver. Man kan eksempelvis være optaget af, hvordan deltagere i en undervisning oplever og erfarer dens umiddelbare kvalitet. Det kan også dreje sig om at undersøge de kvaliteter, som var hensigten med undervisningen og ligger forud for undervisningen i undervisningsplanlægningen. En tredje mulighed er at være optaget af vurderingen og evalueringen af undervisningskvalitet med udgangspunkt i særligt definerede kvalitetskriterier eller kvalitetsstandarder. Dette er blot tre måder at undersøge undervisningskvalitet på.
Læremidler og teknologier er del af enhver undervisning. De vil være med til at kvalificere undervisningen, men for at de kan være kvalificerende for undervisningen, må de selv være kvalificerede. Læremidler og teknologier kan have forskellig didaktisk kvalitet. En kvalitet som ligger i selve designet, og som man forventer har en virkning i undervisningen. En kvalitet der ligger i selve brugen af dem i undervisningen, og som måske ikke er, som man forventede. Det kan give grund til at kvalificere læremidlerne og teknologierne ud fra den nye viden og erfaring man har fået. Måske bliver man positivt overrasket, når kvaliteten viser sig at være bedre end forventet. Kvalificeringen er processen mod at opnå en bestemt kvalitet. Med dette call inviterer vi alle, der ønsker at bidrage med viden, der giver indsigt i forskellige aspekter af temaet didaktisk kvalitet og kvalificering af læremidler og teknologi. Eksempler på spørgsmål, som kan være omdrejningspunkt for artikler til dette temanummer, er:
Artikler som tager udgangspunkt i andre spørgsmål, som falder ind under temaet, er også meget velkomne.
Bidrag på både dansk, norsk, svensk og engelsk er velkomne. Vi modtager forskningsartikler, der præsenterer ny national eller international forskning baseret på empiriske studier eller teoretiske analyser.
Abstract indsendes senest d. 21. oktober 2024 til temaredaktionen:
Hildegunn Juulsgaard Johannesen, hjoh@ucsyd.dk
Thomas R.S. Albrechtsen, trsa@ucsyd.dk
Anne Mette Hald, amh@pha.dk
Artikel uploades senest d. 1. marts 2025 i OJS på tidsskrift.dk. Her skal du registrere dig (hvis du ikke er det i forvejen) og derefter uploade artiklen.
Dobbeltblind peer review udføres i marts/april 2025. Rettelser kan laves med deadline for færdigt manuskript frem til d. 1. juni 2025.
Det forventes, at forfatter/forfattere selv sørger for grundig korrekturlæsning af manuskript samt at referencer overholder APA-style, 7th edition, og er opstillet korrekt.
Learning Tech 16 er planlagt til udgivelse d. 1. juli, 2025
Temaredaktion:
Her finder du tidsskriftets guidelines og skabeloner.