Aktuelt call: Learning Tech 17

Call for papers: Learning Tech 17 – Læremidler og læreplaner

Hvad der udgør kvalitet i undervisningen, er der flere bud på og det diskuteres vidt og bredt. Når man undersøger undervisningskvalitet, kan man anlægge forskellige perspektiver. Man kan eksempelvis væVi ønsker med dette nummer af Learning Tech at udforske relationer og spændingsfelter mellem læreplaners intentioner og læremidlers konkretiseringer.

Vi inviterer således til artikler omhandlende forbindelser (eller mangel på samme) mellem læreplaner og læremidler. Dette tema udforsker samklang og disharmoni mellem læreplaners intentioner og læremiddellandskabet. 

Læreplaner tjener som grundlaget for pædagogisk og didaktisk praksis, der fx skitserer mål og indhold for undervisningen. I sig selv kan begrebet læreplan anskues som et mangefacetteret begreb (Hansen, 2024). 

Læremidler kan anskues som en prisme (Hansen, 2024) eller løftestang (Gissel, 2024) for fagfornyelse. Begge begreber antyder læremidlers iboende muligheder for forandring. I det didaktiske læremiddel, produceret med specifikt henblik på anvendelse til undervisning og læring, kan læreplanens intentioner potentielt træde tydeligt og konkret frem i læremidlets omsætning af læreplanens formuleringer (Gissel & Hansen, 2021). Didaktiske læremidler er potentielt midler til at læreplanernes målsætninger når ud til den enkelte elev, og at læreren efteruddannes i det nye i læreplanen. 

Det didaktiske læremiddel, læreboka, er sågar i norsk kontekst blevet kaldt den mest dominerende form for læremiddel (Hodgson et al., 2010). Der er dog ofte uoverensstemmelser mellem læreplaner, læremidler og aktualiseret praksis (se fx Oksbjerg, 2021; Gissel et al., 2019; Hansen, Elf & Gissel, 2017).

Lærerens brug og didaktisering af de semantiske og funktionelle læremidler kan desuden være vigtige elementer i at omsætte læreplanen til praksis. 

Eksempler på emner, som kan være omdrejningspunkt for artikler til dette temanummer:

  • Hvordan skal en læreplan udformes for bedst at understøtte udviklingen af læremidler der realiserer læreplanens intentioner? 
  • Hvordan skal læremidler udformes for bedst at kunne omsætte læreplanens intentioner til praksis? 
  • Empirisk forskning i læremidlers indflydelse på opnåelse af læreplansmål.
  • Casestudier om implementering, omsætning eller modarbejdelse af læreplaners intentioner ved hjælp af specifikke læremidler.
  • Komparative analyser af læreplaner og undervisningsmaterialer på tværs af forskellige uddannelsessystemer.
  • Teoretiske diskussioner om sammenhænge (eller mangel på samme) mellem læreplansmål og læremidler.
  • Studier i modsætningsforhold mellem innovative læremidler og skolens/uddannelsesinstitutionens eksisterende praksis.
  • Artikler som tager udgangspunkt i andre spørgsmål, som falder ind under temaet, er også meget velkomne.

Referencer

Gissel, S. T., Hjelmborg, M. D., Kristensen, B. T., & Larsen, D. M. (2019). Kompetencedækning i analoge matematiksystemer til mellemtrinnet. MONA – Matematik- og Naturfagsdidaktik, 3, 7-27. 

Gissel, S. T. (2024). Læremidlet som løftestang til at omsætte og realisere læreplanens intentioner. Retrieved from https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf24/dec/241204-vidensbidrag-til-ekspert-gruppe-for-fagfornyelsen.pdf

Gissel, S. T. & Hansen, T. I., (2021). Learning Materials between Didactic Potential and Control. In: Roos, M., Berge, K. L., Edgren, H., Hiidenmaa, P. & Matthiesen, C. (red.). Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill. 302-317.

Hansen, T. I., Frydensbjerg Elf, N., Misfeldt, M., Gissel, S. T., & Lindhardt, B. K. (2020). Kvalitet i dansk og matematik: Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning. (1 udg.) Læremiddel.dk.

Hansen, T. I. (2024). Læreplaner som prisme for fagfornyelse. Retrieved from https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf24/sep/240912laereplaner-som-prisme-for-fagfornyelse-af-thomas-illum-hansen.pdf

Hodgson, J., Rønning, W., Skogvold, A. S., & Tomlinson, P. (2010). På vei fra læreplan til klasserom: Om læreres fortolkning, planlegging og syn på LK06. Rapport. Nordland Research Institute. https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/rapporter/2010/evakl/5/smul_andre.pdf

Oksbjerg, M. (2021). Undervisning med litteraturlæremidler på mellemtrinnet (Ph.d.-afhandling). Aarhus Universitet (DPU). https://doi.org/10.7146/aul.418

Deadlines og praktisk information:

Bidrag på både dansk, norsk, svensk og engelsk er velkomne. Vi modtager forskningsartikler, der præsenterer ny national eller international forskning baseret på empiriske studier eller teoretiske analyser.

Abstract indsendes senest d. 15. august 2025 til temaredaktionen:
Marianne Oksbjerg, mao@ucn.dk
Marie Falkesgaard Slot, mafa@kp.dk
Rasmus Fink Lorentzen, ralo@via.dk
Stig Toke Gissel, sttg@ucl.dk

Artikel uploades senest d. 15. oktober 2025 i OJS på tidsskrift.dkHer skal du registrere dig (hvis du ikke er det i forvejen) og derefter uploade artiklen.

Dobbeltblind peer review udføres i november 2025. Rettelser kan laves med deadline for færdigt manuskript frem til d. 31. december 2025.

Det forventes, at forfatter/forfattere selv sørger for grundig korrekturlæsning af manuskript samt at referencer overholder APA-style, 7th edition, og er opstillet korrekt.

Desuden er det et krav, at forfatter(e) producerer en kort video der introducerer artiklen samt en læseguide der gør det nemmere for fx lærerstuderende at forstå artiklen. 

Learning Tech 17 er planlagt til udgivelse d. 15. januar, 2026

Temaredaktion:

  • Marianne Oksbjerg, lektor, ph.d., UCN
  • Marie Falkesgaard Slot, docent, ph.d., Københavns Professionshøjskole
  • Rasmus Fink Lorentzen, docent, ph.d., VIA University College
  • Stig Toke Gissel, docent, ph.d., UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole 

Her finder du tidsskriftets guidelines og skabeloner.