I dette nummer af Learning Tech er der fokus på teoretisk og empirisk forskning, der undersøger læreres brug af læremidler i undervisningen – digitale såvel som analoge. Dermed er fokus læremiddeldidaktisk i et fagdidaktisk perspektiv, både i forhold til intenderet, aktualiseret og realiseret læringsdesign.
Langt størstedelen af forskningen i læremidler består af tekstanalyser og dokumentstudier med fokus på primært indhold, sekundært form (Knudsen m.fl., 2011, s. 15 ff.), men til gengæld er der begrænset forskning i brug eller triangulering af forskning i form, indhold og brug, der bygger på empiriske studier af brug (Hansen & Gissel, 2017; Gissel & Buch, 2020).
I projektet ”Læremidlernes danskfag” undersøges, hvordan danskfaget fortolkes i de mest anvendte læremidler til danskundervisningen (Bremholm et al. (red.), 2017), men ikke hvordan dansklærere faktisk gør undervisning med læremidlerne.
Der er således behov for begrebsafklaring og begrebsgenerering i forhold til de mønstre, der danner sig i lærere og elevers læremiddelbrug.
Under overskriften ”Praksisfortolkninger af læremidler” sætter dette nummer derfor fokus på en holististisk læremiddel(brugs)analyse (Bundsgaard & Hansen, 2011), der kan omfatte potentielt didaktisk potentiale, aktualiseret didaktisk potentiale og realiseret didaktisk potentiale. Metodisk kan det fx være læremiddelforskning, der tager udgangspunkt i cases, observationer, reviews, effektevalueringer samt teoretiske bidrag.
Vi indkalder forskningsartikler, der tager afsæt i læremidler/læremiddel(brugs)analyser i en dansk, nordisk eller international kontekst i grundskolens fag og som fx fokuserer på:
Bidrag på både dansk, norsk, svensk og engelsk er velkomne
Abstract indsendes senest den 20. december 2020 på denne mailadresse:
LearningTech@ucl.dk
Artikel indsendes senest den 15. januar 2021 i
OJS på tidsskrift.dk. Her skal du registrere dig (hvis du ikke er det i forvejen) og uploade artiklen.
Dobbeltblind peer review udføres herefter. Rettelser kan laves med deadline for færdigt manuskript 15. maj 2021.
Learning Tech 9 udkommer august/september 2021.
Her finder du tidsskriftets guidelines og skabeloner.
Bremholm, J., Fougt, S.S. & Skyggebjerg, A.K. (red.)(2017). Læremidlernes danskfag. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Bundsgaard, J. & Hansen, T. I. (2011). Holistic evaluations of learning materials. In Rodríguez, J. R., Horsley, M., & Knudsen, S. V. (Eds.), Local, National and Transnational Identities in Textbooks and Educational Media: Ten International Conference on Research on Textbooks and Educational Media September 2009 Santiago de Compostela – Spain, (s. 502-520). Santiago: IARTEM.
Gissel, S.T. & Buch, B. (2020). A systematic review of research on how students and teachers use didactic learning materials in L1. Learning Tech, 7. Awaiting publication.
Hansen, T. I. & Gissel, S. T. (2017). Quality of learning materials. IARTEM e-journal, 9, 122-141.
Knudsen, S.V. (red.)(2011). International forskning på læremidler – en kunnskapsstatus. Høgskolen i Vestfold.