Nyere forskning har vist, at anvendelse af digitale teknologier inden for de videregående uddannelser indebærer en række pædagogiske udfordringer, som nødvendiggør udvidelse af undervisernes professionelle udvikling. I denne artikel præsenteres den første konceptualisering af Teknosofikum, som er et treårigt projekt (2020-2023) finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet for videregående uddannelse og videnskab (UFM), der har til formål at fremme undervisernes professionelle udvikling inden for teknologiuddannelser. Artiklen er baseret på data fra den første iteration; herunder definition af den tilsigtede læseplan, indholdsudvikling med fageksperter og design af læringsaktiviteter. I artiklen anvendes et sociomaterielt perspektiv informeret af STS, kritisk design og feministiske studier. Gennem disse teoretiske perspektiver forstås videregående underviseres professionelle udvikling inden for teknologiuddannelse som viden, der op- og indføres gennem en tilgang til kritisk relationel pædagogik.
Denne artikel er på engelsk.
Technology education, higher education, teacher professional development.