Adoption of an Adaptive Learning Technology in Nurse Education

By Anne-Mette Nortvig, Rasmus Jørnø & Bjarke Lindsø Andersen

Abstract

Denne artikel præsenterer de første resultater fra et firårigt forskningsprojekt, der designer til og tester implementeringen af en adaptiv læringsteknologi, RhapsodeTM, i en sygeplejerskeuddannelse i Danmark. Med udgangspunkt i kvalitativ empiri, der er skabt gennem 12 timers klasseundervisningsobservationer og interviews med 11 sygeplejerskestuderende, stiller artiklen spørgsmålet, hvordan de sygeplejerskestuderende oplever og tilpasser sig den nye digitale læringsressource. Resultaterne viser, at de studerende reagerede meget forskelligt på teknologien, og det er disse reaktioner, tilpasninger og erfaringer, der er i fokus i denne artikel. Hovedkonklusionen er, at det ikke kun er teknologien, der skal tilpasse sig de studerende; disse må også selv tilpasse sig den nye teknologi, hvis et sådant adaptivt læremiddel skal kunne anvendes meningsfuldt i en undervisningssammenhæng.

Denne artikel er på engelsk.