Artiklen omhandler forskellige forståelser af, hvad brugbare lærervejledninger til didaktiske læremidler skal indeholde. I artiklen refereres til læremiddelforskning om, dels hvad forskere finder er den optimale lærervejledning, og dels hvilke krav lærere stiller til lærervejled-ninger. I artiklen beskrives et designbaseret forskningsprojekt, hvor det undersøges, hvilken støtte fem dansklærere efterspørger til fagets didaktiske lærervejledninger. Projektet forløber i en interviewfase og en workshopfase. På baggrund af lærerinterviews præsenteres lærerne i fase to for prototyper med ideer til lærervejledningsdesign. Lærerne ønsker i høj grad konkret vejledning i form af instruktioner, kortfattede overblikstekster og konkrete modelforslag. Desuden er det et fund, at lærere anvender lærervejledninger i forskellige faser af deres arbejde. Lærerne anvender desuden lærervejledningerne forskelligt afhængigt af, hvilket danskfagligt område, de arbejder med. Det gælder desuden for både de erfarne som de nyuddannede lærere, at de helt generelt savner støtte i vejledningerne til at differentiere undervisningen, men at de ikke har behov for støtte til undervisningsevaluering.
Denne artikel er på dansk.