Af Caroline Wrona Stjerne & Eva Munch Skovgren
Denne artikel præsenterer empirisk en femte ‘stemme’ i en analysetilgang til undersøgelse og udarbejdelse af lærervejledninger – en stemme, som vi kalder ‘autoritetsstemme’. Gennem en teoretisk bearbejdelse og en iterativ analyseproces placeres og anskueliggøres de fem stemmer, som tilsammen bidrager til en analysetilgang, der potentielt også kan bidrage produktivt i udviklingen af indholdet i fremtidige lærervejledninger. Det teoretiske afsæt sker i den klassiske tilgang hos Remillard (2000, 2012), hvor lærervejledninger kan tale enten til eller gennem læreren. Ahl, Koljonen og Helenius (2017) udbygger denne tilgang yderligere – dels ved at nuancere til to stemmer (ekspert og filosof) og dels ved tilføjelsen af en fjerde stemme: Tale forbi læreren. Gennem en kvalitativ analyse af 10 udvalgte lærervejledninger fra dansk.gyldendal.dk finder vi behov for at nuancere til-stemmen yderligere. Denne tilføjede stemme, autoritetsstemmen, beskrives gennem en række karakteristika og underbygges empirisk med eksempler på, hvordan læremiddelforfatterens subjektivitet fremtræder særligt eksplicit i lærervejledningen.
Denne artikel er på dansk.