Rammesætning i danskfaget med didaktiske læremidler

Af Maiken Sissel Norup & Stig Toke Gissel 

Abstract

I denne artikel præsenterer vi en undersøgelse af dansklæreres rammesætning i samspil med forlagsproducerede didaktiske læremidler til litteraturundervisning. Læreren kan enten rammesætte det valgte læremiddel, som det er, hvormed undervisningen bliver læremiddelstyret, modellere det valgte læremiddel, hvormed undervisningen bliver læremiddelstøttet, eller lave sit eget design, hvormed undervisningen bliver original og kan være læremiddelinspireret. Formålet med nærværende undersøgelse er at karakterisere læremiddelbrugen, når lærerne rammesætter undervisningen. Vi anvender kvalitativ indholdsanalyse til at analysere videoobservationer af 17 timers samtaler i tre 8. klasser. Resultaterne viser, at størstedelen af rammesætningen før og under samtalerne består af praktiske informationer og organisering af undervisningen frem for eksempelvis begrundelser for opgavevalg eller målsætning. Derudover holdt lærerne sig tæt op ad de forlagsproducerede didaktiske læremidler under rammesætning af undervisningen og i mindre grad deres redidaktiseringer og egne originale designs. 

Denne artikel er på dansk.