De digitale læringsplatforme ramte nogle skoler med storm og brand – andre med en let, frisk brise. Som et led i brugerportalsinitiativet var det et krav, at alle kommuner inden udgangen af 2017 skulle anskaffe en digital læringsplatform til folkeskolerne. Formålet var, at platformene skulle understøtte elevernes læringsproces og lærernes arbejde. Udviklingen af læringsplatforme blev lagt ud til det private marked, og en række aktører udviklede, ud fra de udmeldte kravsspecifikationer, bud på læringsplatforme.
Debatten om og kritikken af læringsplatformene var heftig:
De var bundet op på bestemte didaktiske tilgange, nemlig læringsmålsstyring og
træning/formidling, det var tidskrævende at bruge dem, de var ikke en hjælp for
lærerne – snarere en administrativ byrde, som måske havde til formål at
monitorere lærernes arbejde snarere end at støtte det didaktiske arbejde osv.
osv. Andre lærere tog platformene til sig og brugte dem i deres daglige
praksis.
I dette nummer af Learning Tech præsenterer vi 11 artikler,
som er skrevet af en række forskere i tilknytning til forsknings- og
udviklingsprojektet Anvendelse af digitale
læringsplatforme og læremidler. Projektet udførtes for Styrelsen for IT og Læring som et
samarbejde mellem Aalborg Universitet, Alexandra Instituttet, SDU, UC Syd, UC
Sjælland og UC Lillebælt.
Artiklerne i temanummeret er organiseret således, at de mest
generelle artikler kommer først, efterfulgt af artikler der mere specifikt
undersøger faglige anvendelser af læringsplatforme.
Nummerets første artikel præsenterer resultaterne af et
review over international forskningslitteratur om digitale læringsplatforme. Reviewet
behandler forskning fra 21 studier og sammenfatter resultaterne i tre
kategorier: Implementering af læringsplatforme, kompetenceudviklingsbehov i
forbindelse med platforme og relationen mellem elevers brug af platforme og
deres faglige udbytte.
Under overskriften ”Læringsplatformsdidaktik” præsenterer
nummerets næste bidrag et bud på, hvilke didaktiske kategorier der er relevante
at inddrage i en beskrivelse af den viden, en lærer skal have for at kunne
udføre sin praksis gennem læringsplatformen. Artiklen er således et teoretisk, didaktisk
forsøg på at håndtere de krav og udfordringer, som læringsplatformene stiller
lærerne over for.
Vil brugere tage en ny teknologi, som fx læringsplatforme,
til sig eller frastøde den? Som led i projektet Anvendelse
af digitale læringsplatforme og læremidler afprøvedes
en brugerinddragende model til understøttelse af implementeringen af
læringsplatformen på de deltagende skoler. Dette har de to forfattere til
temanummerets næste artikel arbejdet videre med og præsenterer på baggrund af
analyser af to cases fra projektet en ”En dobbelt loop læringsmodel for
brugerinvolverende implementering af læringsplatforme”.
Artiklen ”Implementering af læringsplatforme og kulturelle logikker” handler, som
titlen antyder, også om implementering, men i denne artikel lægges fokus på,
hvordan forskellige aktører forholder sig til læringsplatformene, og
hvordan relationer mellem aktørers forholdemåder indvirker på betingelserne for
at implementere læringsplatformene i
skolerne.
Hvordan er det muligt at etablere lokalt ejerskab, at styrke
de faglige og pædagogiske handlinger, og udvikle nye læringskulturer rammesat
og støttet af læringsplatformene? Det er emnet for artiklen ”Brugerinddragelse
i brug og integration af læringsplatforme”, hvor tilgangen fremtidsværksteder foreslås som et middel til at skabe engagement
og ejerskab hos lærere, når de skal tage en ny teknologi i brug.
I artiklen ”Lærerarbejdets
transformationer, digitale læringsplatforme og læreres professionelle
kernekompetencer” undersøges, hvordan de udefrakommende krav til lærerne og
skolen, i dette tilfælde kravet om at bruge læringsplatformene, afføder
beslutninger, initiativer og meningstilskrivninger – og i sidste ende fører til
læreres transformering af deres praksis.
Hvordan ser lærernes forløb ud, når de laves i en
læringsplatform? I artiklen ”Læreres forløb i Meebook: Hvad lægger platformen op til, og hvad gør lærerne?” har
forfatterne analyseret de 102, på undersøgelsestidspunktet, mest delte
undervisningsforløb på læringsplatformen Meebook
med fokus på, hvilke slags læremidler lærerne inddrager i deres delte forløb,
hvilke tilegnelseshandlinger forløbene lægger op til og hvilke modaliteter, der
dominerer forløbene.
I den efterfølgende artikel, ”Danskfaget i spil på
læringsplatforme. Fagdidaktisk analyse af danskfaglige undervisningsforløb”,
zoomes ind på danskfaget, som det kommer til udtryk i danskfaglige forløb på
læringsplatformen Meebook.
Forfatterne undersøger forløbenes form, funktion og indhold, og hvilke af fire
danskdidaktiske diskurser der aktualiseres i de enkelte forløb.
I artiklen ”Planlægning med platforme” går forfatterne helt
tæt på to læreres planlægnings- og undervisningspraksis i relation til læringsplatformen.
Det empiriske grundlag er to interviews med dansklærere, som analyseres ud fra
teori om professionel kapital og teori om samarbejde.
Med undersøgende STEM-undervisning som eksempel og med afsæt
i instrumentel genese og principper for undersøgende undervisning, viser
artiklen ”Undersøgende STEM-undervisning med læringsplatforme – almendidaktisk
infrastruktur til fagdidaktisk arbejde”, at læringsplatformens design
ikke nødvendigvis skal diktere den didaktiske tilgang til undervisning, men at
de didaktiske valg i platformen kan tilpasses didaktiske principper, samspille
med andre teknologier og bidrage til potentielt motiverende undervisning. En
pointe er dog, at det kræver et stærkt pædagogisk værdisæt og kreativitet for som
lærer ikke at lade sig styre af platformens ramme.
I artiklen ”Digitalt fordoblede lærere” er et case-eksempel
fra de praktisk-musiske fag afsæt for refleksioner om, hvordan den digitale
læringsplatform kan bruges til at løse specifikke fagdidaktiske udfordringer og
muliggør en potentiel udvidelse af lærerens didaktiske handlerum.
Forhåbentlig kan artiklerne bidrage til forståelse af potentialer og udfordringer ved læringsplatformene i sig selv, men også i forhold til implementering og ibrugtagning i praksis.
God fornøjelse med læsningen.
Stig Toke Gissel
Ansvarshavende redaktør for Learning Tech